Johansson: Sverige plågas av goda skolnyheter
- gustafdrougge
- 16 dec. 2024
- 1 min läsning
Uppdaterat: 1 feb.

Fredrik Johansson: Den apokalyptiska eländesbeskrivningen av svensk skola saknar grund. Regeringen borde sluta klamra sig fast vid den.
Han skriver bland annat apropå kunskapsundersökningar TIMSS och PIAAC att en tolkning "skulle kunna vara att systemet fungerar på ungefär det sätt som förespråkarna en gång hävdade – att det fria skolvalet och konkurrensen mellan skolorna långsiktigt gynnar kvalitet och kunskapsförmedling.
Det är åtminstone svårt att ta undersökningarna till intäkt för att systemet med valfrihet skulle vara skadligt. I perspektiv av vad svensk skola tycks leverera verkar en radikal omstöpning av det svenska friskolesystemet i sig vara ett ”experiment”.
Svensk skoldebatt behöver flytta fokus och handla om verkliga problem. Vad beror det på att svensk skola är så beroende av elevers hemresurser? Går det att göra något åt? Och framför allt, hur ska vi se till att elever med utrikes bakgrund inte ärver sina föräldrars utanförskap? Hur kan en skola som i genomsnitt förmedlar kunskaper i god internationell klass också göra det till dem som i dag inte riktigt hänger med?
Lyckas vi med det kan svensk skola gå från att vara bra till att vara lysande."











Kommentarer